ITAALIA DISAINI RASKEKAHURVÄGI ALESSI

Itaalia koduaksessuaaride ja köögitarvete bränd Alessi on tuntud oma mängulise disaini poolest, mis kõnnib kohati sürrealismi ja kitši piirimail. Kaubamärgi asutas 1921. aastal Giovanni Alessi, kes avas Itaalia alpides Orta järve lähedal Valle Stronas pisikese töökoja. Materjalidena kasutas Giovanni niklit, kroomi ja messingit. Peagi asus firmasse tööle tööstusdisaini taustaga poeg Carlo, kes kuni Teise Maailmasõja lõpuni tegutses ainuisikuliselt Alessi tootearendusega.

1950ndatel tüüris firmat jätkuvalt Carlo. Tema vend Ettore alustas esmakordselt koostööd disaineritega väljastpoolt. Ilmavalgust nägid esimesed kultustooted nagu Luigi Massoni ja Carlo Mazzeri sheiker, jääanum ja tangid (1957). Paraku oli disaintoodete müümine tol ajal raskendatud, sest sõjajärgsel perioodil nappis inimestel raha.

1970. aastal viis Alberto Alessi läbi firma järjekordse transformatsiooni. Alessi kuulus nn. ’’Itaalia Disaini Tehaste’’ sekka. Sel kümnendil tehti koostööd selliste maestrotega nagu Achille Castiglioni, Richard Sapper, Alessandro Mendini ja Ettore Sottsass. Viimane lõi Alessi jaoks kuulsa maitseainete komplekti; Sapper tutvustas menukat espressokannu. 1980ndatel pidi ’’Itaalia Disaini Tehas’’ jõudu katsuma masstoodanguga. Kui seni oli hierarhiliselt alati tähtsaimal kohal disain, siis volüümide suurenemisel muutus olulisemaks tootmisprotsessi lihtsustamine. Samas märgib just see kümnend Alessi kuldajastu algust, mil turule toodi Sapperi Two Tone veekeedukann ja Castiglioni Dry söögiriistad. Alustati koostööd Aldo Rossi, Michael Gravesi ja Phillippe Starckiga. Siit pärineb ka Alessi bestseller: Gravesi linnuga veekeedukann.

Kui seni oli materjalina keskmes roostevaba teras, siis 90ndatel hakati disainerite õhutusel aktiivselt kasutama plastikut. Alessi julgustas disainereid oma kujutluspiiri veelgi nihutama. Tulemuseks Alessandro Mendini korgitser Anna G. Muide korgitseri muusaks oli Alessi samanimeline disainer Anna, kel oli tol ajal Alessandroga afäär.

2000. aastal olid fookuses mitmed maailmakuulsad arhitektid nagu Wiel Arets, hiljuti meie seast lahkunud Zaha Hadid, Toyo Ito, Tom Kovac jpt. Vennad Fratellid lõid Alessi jaoks Blow Up sarja. Viimase sünnilugu on samuti märkimisväärne. Vendadel oli kombeks suvekodus kaardimaju laduda. Suure tuulega lendasid üllitised alati laiali ja lendlevatest mängukaartidest tekkisid põnevad kujundid, mida Fratellid hiljem Blow Up sarja loomisel meenutasid.

Alessi on tänaseni Itaalia disainimaailma au ja uhkus. Kuigi esteetiliselt vallutavad maailma teised suunad, pole kaubamärgi austajad kuhugi kadunud. Firmat juhib jätkuvalt Alesside suguvõsa, kes pole varasemast pärandist loobunud. Alessi on ainus bränd maailmas, kus pole palgal ühtegi püsivat disainerit. Iga projekti tarbeks avab praegune tegevjuht Alberto Alessi oma suure kataloogi ja valib nimistust sobiva disaineri.

Ikoontooteid: “La cupola”, “La conica”, “Graves Kettle with a bird”, “Mantel clock”, “Alessi Fruit Basket”, “Juicy Salif”jpm.

Alessi mängulist maailma saad avastada nii Narva mnt kaupluses kui e-poes: